Johnny Nijenhuis
05/02/2024
1 min
0

Dit is wat vrachtwagenheffing je gaat kosten

05/02/2024
1 min
0

"𝘞𝘦 𝘸𝘰𝘳𝘥𝘦𝘯 𝘨𝘦𝘥𝘸𝘰𝘯𝘨𝘦𝘯!" 😖
"𝘏𝘦𝘵 𝘪𝘴 𝘢𝘭𝘭𝘦𝘮𝘢𝘢𝘭 𝘯𝘪𝘦𝘵 𝘮𝘦𝘦𝘳 𝘵𝘦 𝘣𝘦𝘵𝘢𝘭𝘦𝘯!" 😩
"𝘈𝘭𝘴 𝘪𝘬 𝘥𝘢𝘵 𝘦𝘦𝘳𝘥𝘦𝘳 𝘨𝘦𝘸𝘦𝘵𝘦𝘯 𝘩𝘢𝘥..." 😯

🔶 Ja, we worden gedwongen.
🔶 Ja, het wordt allemaal duurder.
🔶 Ja, je had het eerder kunnen weten.

Waar ik het over heb?

𝗩𝗿𝗮𝗰𝗵𝘁𝘄𝗮𝗴𝗲𝗻𝗵𝗲𝗳𝗳𝗶𝗻𝗴! 💰


Want halverwege 2026 komt het echt. We gaan het oude vertrouwde Eurovignet inruilen voor 'betalen naar gebruik'. Of in gewone mensentaal: Rekening rijden!

Voor elk vrachtwagen -met een maximum gewicht van meer dan 12.000kg- betaal koop je een Eurovignet. Voor vrachtwagen(combinaties) met 4 assen of meer, betaal je jaarlijks €1.250,-.

Simpel en niet duur.


De vrachtwagenheffing veranderd dat. 👇

Dieseltrucks gaan 10k meer belasting betalen. Per jaar!


Het wordt complexer en duurder. Complexer omdat het tarief uit verschillende componenten is opgedeeld. Bovendien moeten we de gereden kilometers gaan registreren.

Duurder? Dat rekenen we zo direct even uit....


🔶 Had ik al gezegd dat "we" 𝗴𝗲𝗱𝘄𝗼𝗻𝗴𝗲𝗻 worden om dit te doen?

Precies. 🇳🇱 De Nederlandse overheid heeft geen keuze. 🇪🇺 Vanuit Europa hebben we het zo geregeld dat we MOETEN overstappen op een systeem waar we per kilometer gaan betalen.

Er is ook al geregeld waarvoor we moeten betalen:

• CO2-uitstoot
• Luchtvervuiling

Bovendien moeten we onze wegen ook nog onderhouden. Dus we betalen ook voor:

• Infrastructuur


𝗪𝗮𝘁 𝗴𝗮𝗮𝗻 𝘄𝗲 𝗱𝗮𝗻 𝗯𝗲𝘁𝗮𝗹𝗲𝗻?

Laten we het voorbeeld van een 4x2 trekker met een 3-assige oplegger (Euro 6) erbij pakken.


In Nederland lijkt het erop dat we de volgende tarieven, per kilometer, gaan betalen:

• CO2: €0,072
• Luchtverontreiniging en geluidshinder: €0,016
• Infrastructuur: €0,070

Dat is bij elkaar opgeteld: 15,8 cent per kilometer.

Dus als je per jaar 80.000 kilometer op de Nederlandsche snelweg rijdt, dan betaal je:

𝟴𝟬.𝟬𝟬𝟬𝗸𝗺 * €𝟬,𝟭𝟱𝟴 = €𝟭𝟮.𝟲𝟰𝟬,- 𝗽𝗲𝗿 𝗷𝗮𝗮𝗿. 💰

𝘗𝘳𝘪𝘫𝘴𝘱𝘦𝘪𝘭 𝘷𝘢𝘯 2019. 𝘌𝘳 𝘻𝘢𝘭 𝘥𝘶𝘴 (𝘣𝘪𝘫𝘯𝘢) 𝘻𝘦𝘬𝘦𝘳 𝘦𝘦𝘯 𝘪𝘯𝘥𝘦𝘹𝘢𝘵𝘪𝘦 𝘷𝘰𝘭𝘨𝘦𝘯!


🔶 Dat is dus €12.640 - €1.250 = €𝟭𝟭.𝟯𝟵𝟬,- per jaar 𝗱𝘂𝘂𝗿𝗱𝗲𝗿!


Omdat 2026 nog ver weg lijkt, is het makkelijk om je kop in het zand te steken. "Dat zien we dan wel weer."

Logisch, en misschien niet eens onterecht. Wie dan leeft, wie dan zorgt.


Maar in het licht van de transitie naar elektrische vrachtwagens is het misschien toch goed om hier even bij stil te staan.

Want elektrische vrachtwagens krijgen flinke korting op dit tarief. De tweede kamer heeft zelfs al positief gestemd om elektrische vrachtwagens zoveel als mogelijk korting te geven. Tot wel 80% korting op dit tarief!


Dat kan dus wel oplopen tot: 

€12.640 - 80% = €2.528,- voor een elektrische vrachtwagen.


Het verschil is dan: 

€12.640 - €2.528 = €𝟭𝟬.𝟭𝟭𝟮,- per jaar! 
Keer hoeveel jaar? 4, 5, 6, 7, 8?

🔶 "Als ik dat toch eens eerder geweten had...."


Ben jij al op de hoogte van de vrachtwagenheffing? 👇


Wil jij alles leren over de vrachtwagenheffing en alle ander aspecten die horen bij (elektrische) vrachtwagens? Meld je dan nu aan voor de eTruck Academy®. Klik hier!
hashtagW

Reacties