EIA Energie InvesteringsAftrek (subsidie) voor (elektrische) vrachtwagens

Geld Laten Liggen? De EIA 2025 voor (elektrische) vrachtwagens – dit moet je weten (voordat het te laat is!)


Elektrisch rijden is hot, subsidies blijven een puzzel... Maar er is hoop!

Laten we eerlijk zijn. Je bent slim bezig als je investeert in de toekomst, bijvoorbeeld met een nieuwe elektrische truck. Goed voor het milieu, goed voor je imago, en vaak ook gewoon lekker rijden. Maar dan komen die subsidies... Een oerwoud aan regels, deadlines en voorwaarden. Zeker nu in 2025 de spelregels wéér zijn veranderd. Maar geen paniek! Er is een fiscale regeling die dit jaar belangrijker is dan ooit, zowel voor elektrische als diesel trucks: de Energie-investeringsaftrek (EIA). En nee, dit is niet die andere bekende, de MIA. Dit is andere koek, en potentieel levert het je duizenden euro's voordeel op als je het slim aanpakt. Speciaal voor de eTruck Academy zetten we de feiten (en de valkuilen!) voor je op een rij.


Waarom de EIA juist in 2025 GOUD waard is voor eTrucks

  • De bom onder de MIA: Tot voor kort kon je de AanZET-subsidie (Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks) lekker combineren met de MIA (Milieu-investeringsaftrek). Dubbel feest! Maar sinds 2025 is dat feestje voorbij. AanZET en MIA gaan NIET meer samen. Pijnlijk, maar waar.
  • De redder in nood: EIA! Hier komt het goede nieuws: de AanZET-subsidie mag wél gecombineerd worden met de EIA! En dat maakt de EIA ineens dé fiscale joker voor transportbedrijven die investeren in zero-emissie vrachtwagens. Dit is geen kleine bijkomstigheid, dit is cruciaal om je investering sneller terug te verdienen.


LET OP: De gevaarlijkste valkuil – de deadline!

Dit is waar het vaak misgaat, dus lees dit twee keer:

  • Je moet de EIA aanvragen binnen DRIE MAANDEN na de datum die op de ORDERBEVESTIGING van je truck (of de onderdelen) staat.
  • NIET de datum van de AanZET-toekenning.
  • NIET de leverdatum.
  • NIET de factuurdatum.
  • DE DATUM OP DE ORDERBEVESTIGING!

Zit je te slapen en mis je deze deadline? Dan zeg je dag tegen duizenden euro's fiscaal voordeel. Weg kans. Zonde!


Rekenvoorbeeld: wat levert die EIA nou echt op?

Oké, genoeg gepraat, tijd voor cijfers. Stel, je koopt een elektrische truck en de investeringskosten die in aanmerking komen voor de EIA zijn € 200.000 (excl. BTW).

  • Het EIA-percentage voor 2025 is (laten we uitgaan van het percentage van vorig jaar, check altijd de actuele RVO-cijfers!) 40%.
  • Dit betekent dat je 40% van € 200.000 = € 80.000 extra mag aftrekken van je fiscale winst.
  • Bij een vennootschapsbelastingtarief van bijvoorbeeld 25,8% levert dit een netto fiscaal voordeel op van: € 80.000 * 0,258 = € 20.640!

Dat is toch even € 20.640 die je anders gewoon aan de belastingdienst had betaald. Tel uit je winst! Combineer dit met de AanZET-subsidie en je business case voor die e-truck ziet er ineens een stuk zonniger uit.

(Disclaimer: Gebruikte percentages en tarieven zijn voorbeelden. Check altijd de meest actuele cijfers en voorwaarden bij de RVO en je boekhouder!)


Dieselrijders, opgelet! Ook voor jullie is er EIA-voordeel!

Denk nu niet: "Leuk voor die elektrische jongens, maar ik tuf nog even door op diesel." Fout! De EIA is er óók voor slimme, energiebesparende investeringen op dieselvrachtwagens. Denk aan:

  • Spiegelcamera's: Vervangen traditionele spiegels, verbeteren aerodynamica en zicht.
  • Aerodynamische fronts: Alles wat luchtweerstand en dus energieverbruik vermindert.
  • Sidefenders/skirts: Stroomlijnen de luchtstroom langs de zijkant.
  • Lift- en stuurbare assen: Besparen brandstof door minder rolweerstand of betere manoeuvreerbaarheid.
  • En nog veel meer... De officiële "Energielijst" van de RVO staat bomvol met specifieke onderdelen en systemen die in aanmerking komen.


Waarom loopt bijna iedereen dit voordeel mis?

We zien het helaas te vaak: transportbedrijven kennen de EIA niet, of ze vinden het te ingewikkeld. "Geen tijd," "Te veel papierwerk," "Mijn boekhouder begint er niet aan." En ja, het aanvragen van de EIA is inderdaad complexer dan de MIA. Er komt meer bij kijken, je moet de juiste codes vinden, de onderbouwing moet kloppen. Het resultaat? Heel veel bedrijven laten onnodig geld liggen. Geld dat ze keihard kunnen gebruiken voor verdere verduurzaming of andere investeringen.


Stop met geld laten liggen: Pak die gratis subsidie-scan!

Herkenbaar? Ben je die ondernemer die wel wil, maar niet weet waar te beginnen? Of twijfel je of jouw investering wel in aanmerking komt? Geen zorgen, wij helpen je!

Speciaal voor jou hebben we een gratis en vrijblijvende telefonische subsidie-scan van 30 minuten met een échte EIA-expert. Deze expert is gespecialiseerd in de transportsector en weet precies waar de kansen liggen voor zowel elektrische als diesel trucks.


Wat moet je doen? Simpel:

  1. Vul NU hieronder je contactgegevens in. Wacht niet, want die 3-maanden deadline tikt door!
  2. Onze EIA-expert neemt contact met je op voor een telefonische afspraak.
  3. In 30 minuten krijg je duidelijkheid over jouw EIA-kansen. Geen addertjes, geen verkooppraatjes, gewoon eerlijk advies.


Waar wacht je nog op? Die duizenden euro's liggen voor het oprapen. Mis deze kans niet!


Klik op deze link om je aanvraag te doen: 

https://www.etruckacademy.nl/aanvragen-subsidie-scan-zero-emission-truck-en-lader/