Kostencalculatie
JohnnyNijenhuis
Kostencalculatie
04/30/2025
16 min
0

Subsidie laadpalen elektrische vrachtwagen: alles over SPRILA 2025

04/30/2025
16 min
0

Subsidie laadpalen elektrische vrachtwagen: alles over SPRILA 2025


1. De uitdaging: subsidie voor laadpalen, waar te beginnen?

De toekomst van transport is onmiskenbaar elektrisch. Steeds meer bedrijven zien de noodzaak en de voordelen van de overstap naar emissievrije voertuigen. De aankondiging van zero-emissie zones in steden en de algemene druk om te verduurzamen maken de transitie urgenter dan ooit. Maar waar begint men? De aanschaf van elektrische trucks is één ding, maar de benodigde laadinfrastructuur op eigen terrein realiseren is een heel ander verhaal.

Voor veel transportondernemers en fleetmanagers, vooral die met een achtergrond in diesel, voelt de wereld van laden en subsidies als een onbekend terrein. De kosten voor laadpalen, zeker de snellere DC-laders die nodig zijn voor vrachtwagens, kunnen aanzienlijk zijn. En dan zijn er de verhalen over subsidies – potjes met geld die de investering draaglijker kunnen maken. Maar welke subsidie is relevant? Hoe werkt het aanvragen? De veelheid aan regelingen, afkortingen en voorwaarden kan overweldigend zijn. Het is een zoektocht die start met veel vragen en onzekerheid.

Deze onzekerheid wordt nog eens versterkt doordat de regels en bedragen van subsidies kunnen veranderen. Wat vorig jaar gold, is misschien nu anders. Dit maakt plannen lastig en voedt de aarzeling om de sprong te wagen. Toch is uitstel niet zonder risico. Met naderende zero-emissie zones en mogelijk een vrachtwagenheffing in de toekomst, wordt het niet investeren in elektrische mobiliteit en de bijbehorende laadinfrastructuur steeds meer een strategisch nadeel.


2. Een herkenbaar doolhof: de complexiteit van subsidies

Het gevoel van verdwaald zijn in een subsidielandschap is voor velen herkenbaar. Neem nu de SPRILA-regeling, de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven. Op het eerste gezicht een mooie kans, maar wie zich erin verdiept, stuit al snel op een wirwar van details. Er zijn verschillende onderdelen, zoals SPRILA Aanschaf voor de palen zelf en SPRILA Advies voor hulp vooraf.

Dan volgen de voorwaarden: de laadpalen moeten op eigen of gehuurd terrein staan en mogen niet zomaar publiek toegankelijk zijn. De hoogte van de subsidie hangt af van de grootte van het bedrijf – MKB of grootbedrijf – én van het type lader en het vermogen (AC of DC, en hoeveel kW). Alsof dat nog niet genoeg is, blijkt het moment van aanvragen cruciaal. Voor kleinere subsidiebedragen (onder de € 25.000) vraagt men achteraf aan, maar voor grotere bedragen moet de aanvraag al vóór het geven van de opdracht worden ingediend. Een fout hierin kan betekenen dat men de subsidie misloopt.

Tel daarbij op de uitdagingen rondom netcapaciteit – is er wel genoeg stroom beschikbaar op de locatie? – en het plaatje van een complex doolhof is compleet. Deze complexiteit is niet zomaar ontstaan; het weerspiegelt de poging van de overheid om verschillende doelen tegelijk te bereiken: de adoptie van elektrisch vervoer stimuleren, zorgen dat de subsidie correct wordt gebruikt, de beperkte budgetten beheren, specifieke knelpunten aanpakken (zoals laden voor zwaar vervoer en netcongestie via batterijen), en voldoen aan Europese staatssteunregels. Het begrijpen van deze achterliggende redenen kan helpen om de logica achter de regels te zien, maar maakt de uitvoering er niet per se eenvoudiger op. Zeker voor kleinere bedrijven zonder een aparte afdeling voor subsidies kan de administratieve last een flinke drempel vormen.


3. Deze gids wijst de weg: alles over de SPRILA subsidie

Gelukkig is er hulp beschikbaar. Deze blogpost is bedoeld als een heldere gids door het SPRILA-doolhof. Stap voor stap wordt de regeling ontrafeld, worden de regels uitgelegd en praktische inzichten gedeeld. Het doel is om ondernemers en fleetmanagers de kennis en het vertrouwen te geven om een weloverwogen beslissing te nemen over investeren in private laadinfrastructuur, met optimaal gebruik van de SPRILA-subsidie.

De informatie hier is gebaseerd op de meest recente gegevens en de expertise die centraal staat bij eTruckAcademy.nl. Voor wie na het lezen van deze gids nog dieper wil graven of behoefte heeft aan persoonlijke begeleiding, biedt eTruckAcademy.nl uitgebreide cursussen, tools en deskundige ondersteuning. Laten we beginnen met de basis.

eTruckAcademy.nl biedt ook een service aan waarbij wij de subsidie aanvraag van A tot Z voor jouw doen. We hebben een bewezen trackrecord en weten hoe we dit moeten aanpakken. Wordt je niet ingeloot? Geen zorgen! We hanteren een "no-cure, no pay principe."


4. Wat is de SPRILA subsidie precies?

SPRILA staat voor Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven. Het is een financiële steunmaatregel van de Nederlandse overheid, uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het hoofddoel is om de aanleg van laadpunten op privaat terrein van bedrijven te versnellen. Dit is essentieel om de overstap naar elektrisch rijden voor vrachtwagens, bestelauto's en personenauto's van bedrijven te ondersteunen.

De SPRILA-regeling bestaat uit twee belangrijke onderdelen:

  • SPRILA Aanschaf: Dit is de subsidie waar de meesten aan denken. Het vergoedt een deel van de kosten voor de aanschaf en installatie van laadstations (zowel AC-laders als de snellere DC-laders) en onder voorwaarden ook voor stationaire batterijen. Dit onderdeel helpt direct om de investeringskosten te verlagen.
  • SPRILA Advies: Voordat men investeert, is goed advies goud waard. Dit onderdeel subsidieert de kosten voor het inhuren van een externe adviseur. De subsidie dekt 50% van de advieskosten, met een maximum van € 3.500 per adviestraject. Het advies kan gaan over zaken als: hoeveel laadpunten zijn er nodig, welk type en vermogen, wat is de beste locatie, wat zijn de verwachte kosten, en – heel belangrijk – hoe zit het met de beschikbare netcapaciteit?. Dit advies kan helpen om kostbare fouten te voorkomen, zoals het installeren van te veel of te zware laders, of het onderschatten van de impact op de netaansluiting. (ook hier kan de eTruckAcademy je bij helpen)

Het feit dat er een aparte subsidie voor advies bestaat, onderstreept dat de overheid erkent dat een gebrek aan kennis een net zo grote drempel kan zijn als de kosten zelf. Het signaleert dat een gedegen voorbereiding en planning, inclusief een realistische inschatting van de behoeften en de technische haalbaarheid, cruciaal zijn voor een succesvolle investering. Goed advies is niet alleen nuttig, het wordt actief aangemoedigd met subsidie.

De diepgaande, strategische inzichten die nodig zijn voor een toekomstbestendig laadplan, zoals behandeld in de cursussen van eTruckAcademy.nl, sluiten naadloos aan bij het doel van SPRILA Advies. eTruckAcademy kan overigens ook ondersteunen bij het aanvragen van deze adviessubsidie.


5. Wie komt in aanmerking voor SPRILA?

Niet iedereen kan zomaar SPRILA-subsidie aanvragen. Er gelden duidelijke voorwaarden om ervoor te zorgen dat de subsidie terechtkomt bij de beoogde doelgroep. Hier zijn de belangrijkste criteria op een rij:

  • Ondernemer of concessiehouder: De aanvrager moet een onderneming zijn met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK) in Nederland, of een concessiehouder voor openbaar vervoer. Publieke instanties zoals gemeenten of provincies zijn over het algemeen uitgesloten. Exploitanten van laadpalen (Charge Point Operators) kunnen alleen SPRILA aanvragen voor laadpunten die bedoeld zijn voor hun éigen wagenpark of werknemers, niet voor hun commerciële publieke netwerk.
  • Vestiging in Nederland: Het bedrijf moet formeel in Nederland gevestigd zijn.
  • Locatie in Nederland: De laadpalen moeten fysiek in Nederland worden geïnstalleerd.
  • Eigen of gehuurd terrein: De installatie moet plaatsvinden op een terrein dat eigendom is van de aanvrager, of dat door de aanvrager wordt gehuurd. Denk aan een bedrijfsparkeerplaats, een depot of een distributiecentrum.
  • Privaat toegankelijk: Dit is een cruciaal punt. De laadlocatie mag niet te allen tijde openbaar toegankelijk zijn. Het moet primair bedoeld zijn voor het eigen wagenpark, medewerkers of bezoekers. De infrastructuur mag na subsidievaststelling minimaal 24 maanden lang niet worden aangemeld als publiek laadpunt. Dit onderscheidt SPRILA van regelingen voor publieke laadpalen, zoals SPULA. De focus ligt dus echt op het faciliteren van de eigen bedrijfsvoering en die van directe relaties, niet op het opzetten van een publiek verdienmodel.
  • Tijdige installatie: Na toekenning van de subsidie (bij aanvragen boven € 25.000) of na de aanvraag (bij vaststelling achteraf), moet de laadinfrastructuur binnen 24 maanden geïnstalleerd en operationeel zijn. Hoewel 24 maanden redelijk lijkt, kan dit krap worden als er complexe installatiewerkzaamheden nodig zijn of als er vertraging optreedt bij het verkrijgen van een eventueel benodigde netverzwaring. Vroegtijdig plannen en contact opnemen met de netbeheerder is daarom essentieel.
  • Minimum subsidiebedrag: Per aanvraag (en per locatie) moet het berekende subsidiebedrag minimaal € 2.500 zijn. Dit betekent dat er een zekere minimale investeringsomvang nodig is om überhaupt in aanmerking te komen.


6. SPRILA 2025: de belangrijkste updates op een rij

Subsidieland is voortdurend in beweging. Ook de SPRILA-regeling kent voor 2025 een aantal belangrijke wijzigingen en specificaties ten opzichte van voorgaande jaren. Hier zijn de hoofdpunten voor de ronde die loopt in 2025:

  • Budget 2025: Voor 2025 is er een totaalbudget van ongeveer € 61 miljoen beschikbaar gesteld (€ 60.952.000 om precies te zijn). Dit budget is verdeeld over verschillende categorieën: SPRILA Advies, AC-laadstations, DC-laadstations, stationaire batterijen (met een aparte pot voor OV/touringcar-batterijen).
  • Batterijbudget direct op: Een zeer belangrijk signaal: het budget voor stationaire batterijen (voor andere aanvragers dan OV/touringcar) was op de openingsdag, 25 maart 2025, direct volledig uitgeput. Dit wijst op een enorme vraag naar oplossingen voor netcongestie en betekent dat voor deze specifieke component de kansen in 2025 verkeken zijn, tenzij men tot de OV/touringcar-categorie behoort. Het onderstreept hoe nijpend het probleem van netcongestie is en hoe ontoereikend het budget voor deze oplossing bleek. Bedrijven die batterijopslag overwegen, moeten hier in toekomstige rondes extreem snel bij zijn of alternatieve financiering zoeken.
  • Aanvraagperiode 2025: De regeling opende op dinsdag 25 maart 2025 om 09:00 uur en sluit op vrijdag 19 december 2025 om 12:00 uur, of eerder als de budgetten uitgeput raken.
  • Gewijzigde subsidiebedragen: De vaste subsidiebedragen per laadstation zijn in 2025 over het algemeen lager dan in 2024. Volgens RVO komt dit doordat de gemiddelde aanschafkosten van laadapparatuur in 2024 zijn gedaald. Door de bedragen te verlagen, hoopt men met hetzelfde budget meer aanvragen te kunnen honoreren. Dit betekent wel dat de eigen bijdrage per project hoger uitvalt.
  • Nieuwe categorieën: Er is nu expliciet subsidie mogelijk voor 'duopalen' (AC-laadstations met twee aansluitingen). Ook zijn er mogelijk specifieke regels voor laadstations met geïntegreerde batterijen onder bepaalde technische condities.
  • Minimum aantal laadpunten vervallen: De eerdere eis van minimaal vier AC-laadpunten per locatie lijkt te zijn vervangen door de algemene eis dat het totale subsidiebedrag per aanvraag minimaal € 2.500 moet zijn.
  • Gebruiksverplichting: Er is een expliciete voorwaarde opgenomen dat de gesubsidieerde laadstations of batterijen minimaal 2 jaar lang moeten worden gebruikt conform de doelstellingen (dus als private infra).
  • Geen combinatie met MIA: In 2025 kan de SPRILA Aanschaf subsidie niet gecombineerd worden met de Milieu-investeringsaftrek (MIA) voor dezelfde investering. Als men toch MIA heeft aangevraagd (bijvoorbeeld voor een bestelling uit 2024 die nu onder de
  • Vereenvoudigde aanvraag: Het proces is op punten vereenvoudigd, met name voor aanvragen onder de € 25.000. Ook de procedure rondom de MKB-verklaring is versoepeld.

Deze veranderingen, met name de lagere bedragen en het wegvallen van de MIA-combinatie, betekenen dat bedrijven hun business case voor 2025 opnieuw moeten doorrekenen. Hoewel mogelijk meer projecten een deel van de koek krijgen, is het individuele voordeel per project kleiner geworden.

Het bijhouden van al deze jaarlijkse wijzigingen en de implicaties ervan is een uitdaging. Leden van eTruckAcademy.nl ontvangen tijdige updates en analyses van subsidie-ontwikkelingen, zodat zij altijd over de meest actuele informatie beschikken.


7. Hoeveel subsidie is er te halen? de bedragen op een rij

Een cruciale vraag is natuurlijk: hoeveel financiële steun levert de SPRILA nu concreet op? De hoogte van de SPRILA Aanschaf subsidie wordt bepaald door een combinatie van factoren:

  1. Vaste bedragen per laadstation: De basis wordt gevormd door vaste subsidiebedragen per type laadstation (AC of DC) en per vermogensklasse (uitgedrukt in kilowatt, kW). Er zijn aparte bedragen vastgesteld voor MKB-ondernemingen (Midden- en Kleinbedrijf) en voor grote ondernemingen.
  2. Staatssteunpercentages als maximum: Belangrijk is dat de totale subsidie nooit meer mag bedragen dan een bepaald percentage van de totale subsidiabele projectkosten. Voor MKB is dit maximaal 40%, en voor grote ondernemingen maximaal 20%.3 Als de optelsom van de vaste bedragen per laadstation hoger uitkomt dan deze 20% of 40% van de totale kosten, dan wordt het subsidiebedrag verlaagd tot aan dit maximumpercentage. Dit betekent dat men niet alleen de vaste bedragen moet optellen, maar ook de totale projectkosten nauwkeurig moet berekenen en documenteren om te zien welk bedrag (de som van de vaste bedragen óf het percentage van de totale kosten) het laagste is – dat wordt dan de maximale subsidie.
  3. Batterijsubsidie: Voor stationaire batterijen geldt een aparte berekening: € 100 per kilowattuur (kWh) opslagcapaciteit voor MKB, en € 70 per kWh voor grote bedrijven. Deze subsidie geldt tot een maximum van 1.000 kWh aan gesubsidieerde capaciteit. Dit komt neer op een maximale batterijsubsidie van € 100.000 voor MKB en € 70.000 voor grote bedrijven. Hier gelden echter zeer specifieke voorwaarden (zie kopje 10.).
  4. Minimum en maximum per aanvraag: Zoals eerder genoemd, moet de totale berekende subsidie per aanvraag/locatie minimaal € 2.500 zijn. Het maximale totale subsidiebedrag per aanvrager per kalenderjaar (voor laadstations, exclusief batterij) is € 350.000. Voor concessiehouders van openbaar vervoer geldt dit maximum niet.
  5. SPRILA Advies: Voor de adviessubsidie geldt: 50% van de advieskosten wordt vergoed, tot een maximum van € 3.500 per adviestraject. Per aanvrager (of groep samenwerkende aanvragers) is het maximum € 10.000 per kalenderjaar.

Om een concreter beeld te geven van de SPRILA Aanschaf bedragen voor laadstations in 2025, volgt hier een indicatieve tabel. Let op: dit zijn de vaste bedragen per stuk; het uiteindelijke bedrag kan lager zijn door de 20% / 40% staatssteunregel. De AC-bedragen zijn mogelijk nog gebaseerd op eerdere rondes en verificatie bij RVO wordt aanbevolen.

Tabel: Indicatieve SPRILA Aanschaf Subsidiebedragen 2025 per Laadstation


Laadstation Type & Vermogen

Subsidiebedrag MKB

Subsidiebedrag Grootbedrijf

AC ≥ 11 kW

€ 904

€ 452

AC ≥ 43 kW

€ 2.400

€ 1.200

DC ≥ 20 kW

€ 5.279

€ 2.640

DC ≥ 50 kW

€ 12.842

€ 6.421

DC ≥ 150 kW

€ 37.287

€ 18.644

DC ≥ 225 kW

€ 55.069

€ 27.535

DC ≥ 350 kW

€ 83.393

€ 41.696

DC ≥ 600 kW*

n.v.t.

€ 70.306

*Alleen voor concessiehouders van openbaar vervoer 

Het berekenen van de potentiële subsidie, rekening houdend met alle variabelen en de staatssteunregels, vergt precisie. Wilt u een inschatting voor uw specifieke situatie? Vraag dan de gratis 30 minuten telefonische subsidie scan (KLIK HIER OP DE LINK) aan bij eTruckAcademy. Leden hebben bovendien toegang tot rekentools en gedetailleerde uitleg.


8. Het aanvraagproces ontrafeld: vooraf of achteraf?

Het aanvraagproces voor SPRILA Aanschaf kent een belangrijke splitsing, die afhangt van de hoogte van het verwachte subsidiebedrag. Het is cruciaal om dit goed te bepalen, bijvoorbeeld met de rekentool die RVO beschikbaar stelt.11 De grens ligt bij € 25.000.

  • Verwachte subsidie lager dan € 25.000:
    • Timing: De aanvraag wordt ingediend nadat de laadinfrastructuur volledig is geïnstalleerd en de werkzaamheden zijn afgerond.
    • Deadline: De aanvraag moet binnen 13 weken na de datum van voltooiing van de werkzaamheden worden ingediend.
    • Proces: De subsidie wordt na goedkeuring direct definitief vastgesteld en uitbetaald.
    • Risico: Omdat de aanvraag pas achteraf plaatsvindt, bestaat het risico dat het budget op dat moment al (deels) uitgeput is. In geval van overtekening (meer aanvragen dan budget) kan een doorschuifbepaling gelden, wat onzekerheid geeft.

  • Verwachte subsidie € 25.000 of hoger:
    • Timing: De aanvraag moet worden ingediend voordat de opdracht voor de installatie wordt gegeven en voordat de werkzaamheden starten.
    • Vereiste: De aanvraag moet worden ingediend met een niet-ondertekende offerte of opdrachtbevestiging. Een al getekende offerte wordt gezien als een gegeven opdracht, en dan is men te laat.
    • Proces: Bij goedkeuring van de aanvraag wordt eerst een voorschot van 50% van het subsidiebedrag uitgekeerd. Nadat de werkzaamheden zijn afgerond (binnen de termijn van 24 maanden na de voorschotverlening), moet men een verzoek tot definitieve vaststelling indienen. Na controle en goedkeuring hiervan wordt het resterende subsidiebedrag uitgekeerd.
    • Voordeel: Deze route geeft vooraf zekerheid over de subsidie (mits goedgekeurd) voordat de grote uitgaven worden gedaan.

Deze € 25.000-grens creëert een strategische afweging. De route 'achteraf aanvragen' (

Hoe de aanvraag in te dienen:

  • Platform: Aanvragen gaan via het online portaal Mijn RVO.
  • Authenticatie: Hiervoor is eHerkenning niveau 3 (eH3) of hoger nodig.9 Zorg dat dit op tijd geregeld is.
  • Behandeling: Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst per datum. Snelheid kan dus lonen, zeker als budgetten krap zijn. Het principe 'wie het eerst komt, het eerst maalt' gecombineerd met de hoge vraag 5 betekent dat volledige voorbereiding om direct bij opening van een ronde in te dienen, cruciaal kan zijn.
  • Documenten: Zorg dat alle benodigde documenten en gegevens klaarstaan. Denk aan KvK-nummer, contactgegevens, bankrekeningnummer, eventueel een MKB-verklaring, de postcode van de installatielocatie, de offerte (niet-getekend bij ≥ € 25k), en mogelijk documentatie over de netaansluiting/capaciteit.9 RVO specificeert de exacte vereisten per regeling.
  • Beslistermijn: RVO streeft ernaar binnen 13 weken een beslissing te nemen, maar deze termijn kan met nog eens 13 weken worden verlengd. De status is te volgen in Mijn RVO.

Het SPRILA-aanvraagproces kent de nodige haken en ogen, vooral rondom de € 25.000-grens en de timing. Fouten zijn snel gemaakt en kunnen kostbaar zijn. eTruckAcademy heeft een bewezen track record in het succesvol begeleiden van subsidieaanvragen. Wij kunnen het hele aanvraagtraject uit handen nemen, de kans op succes maximaliseren en mogelijk zelfs meer subsidie veiligstellen dan men zelf zou verwachten. Overweegt u SPRILA aan te vragen? Start met de gratis 30 minuten telefonische subsidie scan om uw mogelijkheden te verkennen.


9. Belangrijke voorwaarden: hier moet men op letten

Naast de criteria om in aanmerking te komen en de aanvraagprocedure, zijn er nog enkele belangrijke voorwaarden en verplichtingen waar men rekening mee moet houden:

  • Minimale gebruiksduur: De met SPRILA gesubsidieerde laadinfrastructuur moet minimaal 24 maanden na de definitieve vaststelling van de subsidie gebruikt worden als private laadinfrastructuur. Het mag in die periode dus niet worden opengesteld voor het algemene publiek of worden aangemeld bij openbare laadpaalregisters.
  • Netcapaciteit aantonen: Een steeds belangrijker punt is de beschikbare capaciteit van het elektriciteitsnet. Hoewel de exacte eisen kunnen variëren, kan het zijn dat aanvragers moeten aantonen dat er voldoende netcapaciteit beschikbaar is op de locatie, of dat er concrete plannen zijn (inclusief een tijdlijn) voor een noodzakelijke netverzwaring. Voor de batterijsubsidie is dit zelfs een expliciete voorwaarde (zie kopje 10.). Dit kan betekenen dat men een contract of een verklaring van de netbeheerder moet overleggen. Dit raakt direct aan de uitdaging van netcongestie. De noodzaak om dit mogelijk al voor de subsidieaanvraag (zeker bij de ≥ € 25k route) te regelen, kan een flinke bottleneck vormen. Het verkrijgen van duidelijkheid of een contract van de netbeheerder kan tijd kosten, wat weer invloed heeft op de timing van de subsidieaanvraag. Vroegtijdig contact met de netbeheerder is dus cruciaal, wellicht zelfs nog voordat de details van de SPRILA-aanvraag helemaal rond zijn. SPRILA Advies kan hierbij ondersteunen.
  • Geen MIA-stapeling in 2025: Nogmaals benadrukt: voor investeringen in 2025 kan men voor dezelfde laadinfra niet én SPRILA Aanschaf subsidie én Milieu-investeringsaftrek (MIA) ontvangen. Dit is een wezenlijk verschil met hoe fiscale en subsidieregelingen soms gecombineerd kunnen worden en beïnvloedt de totale netto investering.
  • Technische eisen: De laadinfrastructuur moet voldoen aan de geldende technische normen en eisen, zoals gespecificeerd door RVO.
  • Eén aanvraag per locatie per jaar: In de regel kan men per locatie slechts één SPRILA Aanschaf subsidieaanvraag per kalenderjaar indienen. Het is dus zaak om de investering voor een locatie goed te plannen.

Het doorgronden van alle voorwaarden, zoals het aantonen van netcapaciteit of de interactie met fiscale regelingen als MIA, vraagt specifieke kennis. De resources binnen eTruckAcademy.nl gaan dieper in op deze praktische hordes en hoe men hiermee om kan gaan.


10. Netcongestie en batterijopslag: slim omgaan met uitdagingen

Een van de grootste praktische uitdagingen bij het realiseren van laadinfrastructuur, met name voor zware voertuigen die krachtige DC-laders nodig hebben, is netcongestie. Op veel plaatsen in Nederland is het elektriciteitsnet simpelweg vol, waardoor bedrijven geen zwaardere netaansluiting kunnen krijgen die nodig is voor hun laadplannen. Dit dreigt de elektrificatie van transport aanzienlijk te vertragen.

Een mogelijke technische oplossing hiervoor is het gebruik van stationaire batterijopslagsystemen. SPRILA biedt hier onder voorwaarden subsidie voor. Een batterij kan op momenten dat er weinig stroom wordt gevraagd (bijvoorbeeld 's nachts, of overdag via eigen zonnepanelen) langzaam worden opgeladen. Vervolgens kan de opgeslagen energie tijdens piekuren worden gebruikt om de elektrische voertuigen snel op te laden, zonder dat op dat moment een grote stroompiek van het net wordt gevraagd. Zo kan men met een beperktere netaansluiting toch de benodigde laadcapaciteit realiseren.

De voorwaarden voor het verkrijgen van SPRILA Aanschaf subsidie voor een batterij zijn echter streng in 2025:

  • De batterij moet altijd in combinatie met via SPRILA gesubsidieerde laadstations worden aangevraagd.
  • Het totale subsidiebedrag voor de laadstations én de batterij samen moet minimaal € 25.000 bedragen. Dit betekent dat batterijsubsidie alleen beschikbaar is voor relatief grote projecten. Kleinere MKB-bedrijven die misschien met één of twee laders en een kleine batterij geholpen zouden zijn, vallen hierdoor mogelijk buiten de boot voor batterijondersteuning via SPRILA.
  • Er moet een aantoonbare netcapaciteitsbeperking zijn: het benodigde piekvermogen van de te installeren laadstations moet meer dan 50% bedragen van het maximaal beschikbare vermogen op de huidige netaansluiting. Deze regel zorgt ervoor dat de subsidie gericht wordt op situaties waar de batterij echt nodig is vanwege netbeperkingen voor het laden, en niet primair voor andere doeleinden zoals energiehandel.
  • De batterij moet hoofdzakelijk ingezet worden ten behoeve van de laadinfrastructuur. RVO heeft hier waarschijnlijk specifieke rekenregels voor.

Zoals eerder vermeld, was de vraag naar batterijsubsidie in 2025 zo overweldigend dat het budget (buiten OV/touringcars) op dag één al op was. Dit toont de urgentie van het netcongestieprobleem, maar maakt ook duidelijk dat men niet blind kan varen op deze subsidiepot. Andere slimme oplossingen, zoals load balancing (het slim verdelen van beschikbare stroom over meerdere laders) en energiemanagementsystemen, blijven onverminderd belangrijk.

Omgaan met netcongestie en het ontwerpen van een efficiënt en toekomstbestendig laadsysteem, met of zonder batterijen, vereist diepgaand technisch en strategisch inzicht. De cursussen en kennisbank van eTruckAcademy.nl bieden uitgebreide informatie over energiemanagement, smart charging technieken en het navigeren van de uitdagingen rondom het elektriciteitsnet.


11. De volgende stap: hulp is beschikbaar

De SPRILA-subsidieregeling biedt een waardevolle kans om de aanzienlijke investering in private laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen te verlagen. Het is een belangrijk instrument om de transitie naar emissievrij transport te versnellen. Tegelijkertijd is duidelijk geworden dat het geen eenvoudig pad is. De regels zijn complex, de budgetten zijn beperkt en kunnen snel uitgeput raken (zeker voor populaire onderdelen zoals batterijen), en praktische uitdagingen zoals netcongestie liggen op de loer.

Laat deze complexiteit echter geen reden zijn om af te haken. Met de juiste voorbereiding, kennis en strategie is het mogelijk om succesvol gebruik te maken van SPRILA. En het goede nieuws is: men hoeft het niet alleen te doen.

Navigeren door het subsidielandschap, het voldoen aan alle voorwaarden en het tijdig en correct indienen van een aanvraag vergt expertise en aandacht. eTruckAcademy staat klaar om bedrijven hierbij volledig te ontzorgen. Met onze ervaring en diepgaande kennis van de regelingen kunnen wij het volledige SPRILA-aanvraagproces uit handen nemen. We zorgen ervoor dat de aanvraag optimaal is voorbereid, maximaliseren de kans op toekenning en streven ernaar om het hoogst mogelijke subsidiebedrag veilig te stellen. Vaak is er meer mogelijk dan men denkt. De hele aanvraag voor u geregeld.

Bent u benieuwd wat SPRILA specifiek voor uw bedrijf kan betekenen? Zet dan nu de eerste, laagdrempelige stap: vraag een gratis 30 minuten telefonische subsidie scan aan bij eTruckAcademy. Tijdens dit gesprek analyseren we uw situatie en geven we een eerste inschatting van de mogelijkheden.

Wilt u zelf de expert worden en alle ins en outs van elektrisch transport, laden, kosten en subsidies doorgronden? Dan biedt het eTruckAcademy.nl platform alles wat u nodig heeft: uitgebreide cursussen, praktische tools, actuele kennisupdates en toegang tot een netwerk van experts.

De toekomst is elektrisch. Met de juiste ondersteuning, zoals de SPRILA-subsidie én de expertise van eTruckAcademy, wordt de weg daarnaartoe een stuk toegankelijker. Wacht niet langer en zet vandaag nog de stap naar een duurzame en toekomstbestendige bedrijfsvoering.

Reacties
Categorieën