Voorkom fouten bij het overstappen op eTrucks
Elektrische vrachtwagen
JohnnyNijenhuis
Elektrische vrachtwagen
01/29/2025
2 min
0

Overstappen op eTrucks? Voorkom deze 5 meest gemaakte fouten!

01/29/2025
2 min
0

Overstappen op eTrucks: steeds meer transportondernemers zijn ermee bezig en zetten stappen. Gelukkig maar, want ik ben ervan overtuigd dat elektrisch vrachtvervoer een onmisbare stap is in de energietransitie.

In mijn werk als onafhankelijk adviseur help ik transportondernemers met de overstap. Daarbij zie ik helaas regelmatig dat er fouten gemaakt worden.ย 

Nu is dat op zichzelf niet erg, maar wat wel erg jammer is: dat het fouten zijn die andere bedrijven eerder ook al gemaakt hebben. En dat is natuurlijk zonde, je kunt beter originele fouten maken ๐Ÿคฃ!

Om jou te helpen met het voorkomen van die fouten, deel ik vandaag:

๐——๐—ฒ ๐Ÿฑ ๐—บ๐—ฒ๐—ฒ๐˜€๐˜ ๐—ด๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐—ฎ๐—ธ๐˜๐—ฒ ๐—ณ๐—ผ๐˜‚๐˜๐—ฒ๐—ป ๐—ฏ๐—ถ๐—ท ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ฝ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ๐˜€๐—ฒ๐—น ๐—ป๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—ธ๐˜๐—ฟ๐—ถ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฐ๐—ต๐˜๐˜„๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐˜€!

Het zijn dingen die ik regelmatig om me heen zie gebeuren, terwijl ze vaak totaal onnodig zijn. Dus grijp je kans en leer van andermans fouten!

๐—™๐—ผ๐˜‚๐˜ ๐Ÿญ: ๐—ด๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ถ๐—ป๐˜‡๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐˜ ๐—ถ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ ๐˜€๐—ถ๐˜๐˜‚๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ ๐Ÿ”๐Ÿ”

Veel transportbedrijven weten niet goed genoeg hoeveel kilometers hun vrachtwagens gemiddeld rijden. Vaak schatten ze dit te hoog in, waardoor ze nadenken over de aanschaf van eTrucks met een veel hogere actieradius dan ze eigenlijk nodig hebben. En dat kost onnodig veel extra geld!ย 

Leuk, dat je eTruck 800 kilometer kan rijden op een volle batterij. Maar als jij in je gegevens kijkt en ziet dat je nooit meer dan 500 kilometer per dag rijdt, wat heb je daar dan aan?

Zolang de kosten nog zo'n grote rol spelen, moet je zo efficiรซnt mogelijk werken. Concreet betekent dat in dit geval dat de actieradius van je eTruck overeenkomt met het verwachte gebruik!

๐—™๐—ผ๐˜‚๐˜ ๐Ÿฎ: ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ธ๐—ผ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐˜€๐—ถ๐˜๐—ถ๐—ฒ ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐—ด๐—ผ๐—ฒ๐—ฑ ๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐˜‡๐—ผ๐—ฐ๐—ต๐˜๐Ÿ’ฐ๐Ÿ’ฐ

Hoewel de overstap naar eTrucks voor steeds meer bedrijven terug te verdienen is, blijven de investeringskosten hoog.

Want je koopt niet alleen een dure vrachtwagen, maar je moet ook investeren in de juiste laders. En misschien heb je ook wel energieopslag en een energiemanagementsysteemnodig om alles in goede banen te leiden.

Des te belangrijker is het dat je inzicht krijgt in het complete plaatje, zodat je รฉcht de beste keuze maakt.

Kijk dus niet alleen naar de aanschafprijs van de eTruck (mรฉt de juiste actieradius, zie fout 1 ๐Ÿ˜‰), maar neem ook de kosten voor laadinfra en eventuele andere benodigde investeringen mee.ย 

Maak ik het direct nog een beetje ingewikkelder: denk hierbij ook al goed na over de toekomst. Hoe ziet jouw vloot er over 5 of 10 jaar uit, en wat heb je dan nodig wat je nu al moet voorbereiden of aanschaffen?

๐—™๐—ผ๐˜‚๐˜ ๐Ÿฏ: ๐—ผ๐—ฒ๐—ฝ๐˜€, ๐—น๐—ฎ๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐˜๐—ท๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ด๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ป๐Ÿ”Œ๐Ÿ”Œ

Over dat investeren in de juiste laders: wist je dat ik regelmatig ondernemers tegenkom die hele onderwerp 'laden' gewoon vergeten?

Hoewel me dat altijd wel verrast, vind ik het ook weer niet zo gek. Het is zรณ logisch dat je met een dieselvrachtwagen gewoon overal kunt tanken, dat je er misschien niet direct bij stilstaat dat dat bij een eTruck toch echt even anders geregeld is.

Of ook een mooie: dat er een eTruck aangeschaft is, maar er geen stroom beschikbaar is om 'm op te laden. Of dat er wel een laadpaal is, maar dat 'ie niet compatibel is met de eTruck๐Ÿ™ˆ.

Kortom, vergeet het laden niet! Maak een helder plan dat niet alleen nu werkt, maar ook in de toekomst. Denk na over de juiste laadpaal, de juiste locatie, het benodigde vermogen, enzovoorts.

๐—™๐—ผ๐˜‚๐˜ ๐Ÿฐ: ๐˜๐—ฟ๐—ฎ๐—ถ๐—ป๐—ถ๐—ป๐—ด ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ท๐—ฒ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ผ๐—ป๐—ฒ๐—ฒ๐—น๐Ÿ‘จโ€๐Ÿซ๐Ÿ‘จโ€๐Ÿซ

Met het overstappen naar elektrisch vrachtvervoer verandert er veel. De bediening is anders, maar de rijstijl moet ook veranderen. Ook je planners hebben echt ondersteuning nodig om het maximale uit je eTrucks te halen!

Ga hier dus op tijd mee aan de slag, en onderzoek wat er intern nodig is om het gebruik van je eTruck te optimaliseren.

๐—™๐—ผ๐˜‚๐˜ ๐Ÿฑ: ๐—ฑ๐—ถ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฐ๐˜ ๐—ถ๐—ป ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ๐—ฝ๐—ฒ ๐˜€๐—ฝ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป๐ŸŒŠ๐ŸŒŠ

Heb je je huiswerk gedaan, een TCO-calculatie gemaakt en ben je van plan direct je hele vloot te vervangen? Doe dat niet!

Serieus, het overstappen naar eTrucks is geen kattenpis. En hoe fantastisch het ook is als je TCO break-even is: plan alsjeblieft รฉรฉรฉrst een pilotproject. Je gaat dan gegarandeerd tegen zaken aanlopen waar je nog niet aan had gedacht, die met een beetje pech hรฉรฉl veel geld kunnen kosten.

Aan de slag!

Zo, nu je weet welke 5 fouten je in ieder geval niet moet maken bij het overstappen op eTrucks, kun je aan de slag met het maken van originele fouten!ย 

Of...

Je start direct met de eTruck Academyยฎ en maakt รผberhaupt geen fouten!


Reacties
Categorieรซn