Veranderingen voor chauffeurs en planners bij de overstap op eTrucks
De transitie naar zero-emissie-transport: eTrucks als oplossing
JohnnyNijenhuis
De transitie naar zero-emissie-transport: eTrucks als oplossing
02/03/2025
1 min
0

De gevolgen van elektrische vrachtwagens voor chauffeurs en planners

02/03/2025
1 min
0

Ik kreeg het laatst met iemand over fouten die vaak gemaakt worden bij de overstap naar eTrucks. Naast zaken als het gebrek aan inzicht in de bestaande situatie en het vergeten van de benodigde investering in laadinfra, kwam er ook iets anders ter sprake.

Mijn gesprekspartner vroeg: "Kun je iets slims zeggen over wat er voor bijvoorbeeld chauffeurs en planners verandert bij de overstap?"

Nu blink ik normaal gesproken niet uit in het zeggen van slimme dingen, maar laat ik eens een poging doen๐Ÿค“. Alvast een tipje van de sluier? Er verandert behoorlijk wat!

Dit verandert er voor chauffeurs bij de overstap naar eTrucks

๐Ÿš›๐Ÿ‘จโ€๐Ÿฆฐ Voor ๐—ฐ๐—ต๐—ฎ๐˜‚๐—ณ๐—ณ๐—ฒ๐˜‚๐—ฟ๐˜€ lijkt het misschien simpel, want in de basis is een eTruck makkelijker te bedienen. Maar er zijn wel wat zaken die ze moeten weten om het gebruik te optimaliseren.

Batterij (en cabine) voorverwarmen

De batterij van een eTruck werkt het beste bij een bepaalde temperatuur. Dus moet een deel van de laadtijd en stroom besteed worden aan het voorverwarmen van die batterij. Bijkomend voordeel is dat de cabine dan ook al lekker warm is.

Meestal is dat voorverwarmen ook een kwestie van een instelling in een app. Maar ik ken ook verhalen van transporteurs en chauffeurs die die optie uitzetten, omdat ze denken dat het alleen maar loze stroom vreet. Niet handig! Op een koude batterij kom je minder ver dan een warme.

(En bovendien hoef je niet te krabben in de winter als je de batterij en cabine voorverwarmt๐Ÿ™ˆ...)

Invloed op de actieradius

De invloed van de chauffeur op de actieradius bij een eTruck is misschien wel dubbel zo groot als bij een dieseltruck. ๐Ÿ‘‡

Stel, je komt met een ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ๐˜€๐—ฒ๐—น๐˜๐—ฟ๐˜‚๐—ฐ๐—ธ relatief hard aan op een rotonde en remt laat. Dan kost je dat, in tegenstelling tot het rustig laten uitrollen, misschien 500 meter actieradius.

Kom je met een ๐—ฒ๐—ง๐—ฟ๐˜‚๐—ฐ๐—ธ hard op een rotonde aan en rem je laat, dan kost je dat misschien wel een kilometer actieradius. Een eTruck kan met dezelfde hoeveelheid energie bovendien dubbel zover rijden. Hetzelfde 'foutje' kost je dus ook dubbel zoveel actieradius ๐Ÿš›โšก.

Leert een chauffeur dit niet te optimaliseren, dan verlies je dus keihard actieradius.

Dit verandert er voor planners bij de overstap naar eTrucks

Voor planners verandert er misschien minder, maar de invloed die ze hebben is wel ontzettend groot.

๐Ÿ–ฅ๏ธ๐Ÿ‘จโ€๐Ÿฆฐ Een fout die ik ๐—ฝ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ป๐—ฒ๐—ฟ๐˜€ regelmatig zie maken, is namelijk dat ze te conservatief zijn met het inplannen van een eTruck. Dan wordt een eTruck met een actieradius van bijvoorbeeld 300 kilometer ingepland voor ritjes van maximaal 180 kilometer. En dat is gewoon zonde!

Je moet je eTruck juist maximaal inzetten, om de hogere aanschafprijs zo snel mogelijk terug te verdienen๐Ÿ“ˆ.


Reacties
Categorieรซn